helaian demi helaian

Thursday, 21 April 2011

Tak guna punya orang!!

     "Bape bayaranyer?" tanya bapaku dengan tegas sekali. "Dikuwang-kuwang an bagi 50% diskaun dalam 400 setengah" jawab bomoh tersebut. "W.T.F biar benar wak... baik pun belum dah mintak banyak camtu?" bapaku kata dengan tegasnya.

    Dengan sinisnya wak bomah menjawab "wak carik makan jugak macam orang lain.. wak suda' takda uwang sekarang jugak, anak nak skola, bukan satu tapi 6 orang.. syapa nak tanggungnya.." 
"ada aku kisah!!" bisik ibuku dalam hati.

     Lalu bapaku terus memberikan satu sampul berisi duit bayaran dan terus lari dengan pantas..."50 hinggit?? woy jangan lari... benti, benti, nanti wak jampi karanr... woi...................................... ." jerit  wak bomoh sekuat  hati. 

 Seminggu kemudian.....

     Ibu bapaku yang sedang duduk bersama-sama khusyuk menonton televisyen..."bang? itu.." ibuku cuba menberitahu sesuatu.  "bang? itu berita la sayang.. belom lagi masuk waktu, ape la awak ni..." bapaku mencelah.  " bengong la abang ni.. tu ha, bomoh menipu tu. da ditangkap la. itu la abang ni asyik tengok
 surat khabar je.. menyampah saya..."

      Bebelan tersebut menerbitkan perasaan menyesal di dalam hati bapaku dan terus...  "ABANG!!!" jerit   ibuku..   ZZZZ........   "PANG!!!!".... Sejak hari itu aku mulai pulih dan itu adalah berkat doa ibu bapaku kepada   yang maha esa..... bersambung....

No comments:

Post a Comment